استارتاپ

استارتاپ های جدید و نوپا بسته به نوع و ماهیت فکری ایده ها و موسسان آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در زیر به آن ها اشاره و هر یک را مورد تعبیر و تفسیر قرار می دهیم که از جمله ی ان:


استارتاپ سبک زندگی
• خانوادگی یا کوچک
• استارتاپ مقیاس پذیر
• استارتاپ با فروش سریع
• شرکت‌های بزرگ
• استارت آپ اجتماعی

.
وبسایت xconomy شرکت ها و کسب و کار های استارتاپ را به شش دسته فوق تقسیم و مجزا می کند که به تفصیل به آنها می پردازیم.

استارتاپ سبک زندگی:

استارتاپ سبک زندگی به آن دست از کسب و کارهای نوپا گفته می شود که موسس یا موسسان ان از زندگی شخصی، مهارت های شخصی و سبک آن برای کسب درامد بهره می برند. برای مثال نقاشی که از اتاق یا گاراژ محل زندگی خود برای اموزش و پذیرش هنرجو استفاده میکند و از این راه هنر خود را به دید عموم گذاشته و برای علاقمندان کلاس آموزشی برگذار میکند.


یا شخصی که هنر اشپزی و کیک پزی دارد و برای کسب مشتری و فروش محصولات خود و همچنین برای آموزش و پرورش هنرجو در محل زندگی فراخوان کلاس اموزش و فروش محصول می دهد و ازین راه کسب درآمد میکند.

و دیگر مثال هایی ازین قبیل
کسب و کار های سبک زندگی از ان دسته از کسب و کارهایی هستند که شرایط کاری و آموزشی و ساعت و محل فعالیت آن ها، توسط موسس یا موسسان تعیین می شود و امور و خدمات آن تنها توسط یک یا چند موسس یا کارمندان آنها انجام می پذیرد.
به همین دلیل این نوع استارتاپ، برای اختیارات خاص موسس و صاحب کسب و کار در میان مردم محبوب و مورد پسند است.


رییس و مدیر اصلی این استارتاپ یا کسب و کار نوپا همان موسس است و در جهت رشد یک کسب درآمد شخصی، سرگرمی، یا تفریح، شکل و انجام می پذیرد. اغلب حیطه فعالیت این کسب و کار یا استارتاپ با دانش و تجربیات گذشته موسس و صاحب آن مرتبط است. اینترنت فضای مناسب تبلیغ و پیشبرد کسب و کارهای کار آفرینان خلاق و ایده پرداز است.
این نوع از کسب و کارها به ندرت به شرکت ها و کمپانی های بزرگ با کارمندان زیاد تبدیل میشوند.

استارتاپ خانوادگی یا کوچک:

استارتاپ خانوادگی یا کسب و کار خانوادگی، فامیلی، دوستانه و همکاری که در اندازه و مقیاس کوچک راه اندازی و ایجاد می شود.
کسب و کارهای خانوادگی هماهنطور که از نام ان پیداست کسب و کارهای کوچکی هستند که برای گذر زندگی یا به عنوان شغل دوم به کار و فعالیت خود ادامه می دهند و کمتر رشد و توسعه می یابند.


و از چالش و مسله های مهم این کسب و کار تامین مالی آن است که شخص موسس یا خانواده و جمع دوستانه مجری و تامین کننده آن می شوند.
مدیر کل موسسه جهانی و خانوادگی توسعه مدیریت بین الملل ای ام دی جواچیم شواس در تحقیقات خود اثبات کرده که شرکت های زیر مجموعه و تحت کنترل خانواده، کسب کننده ی ثروت بیشتری در مقایسه با شرکت های دولتی هستن و در بیشتر شاخص های مهم همانند میزان نقدینگی، و بازده کل عمل کرد موفق تری داشته اند.

استارتاپ


جواچیم شواس به این نکته اشاره می کند که کسب و کار خانوادگی از انگیزه و تمایل بیشتری برای مدیریت محتاطانه و با ریسک کم برخوردار است زیرا اعضای خانواده و دوستان برای هدف و آرمان مشترکی تلاش و کوشش می نمایند.
استارتاپ ها معمولا باید مراحل زیر را جهت راه اندازی طی کنند

  • تحقیقات وبررسی
  • برنامه ریزی
  • برنامه ریزی مالی و تامین سرمایه
  • تعیین نوع کسب و کار
  • تعیین وظایف و ساختار کسب و کار
  • تعیین لوگو، برند و نام شرکت
  • دریاف مجوز در صورت لزوم
  • تعیین مکان و محل کسب کار
  • آماده سازی تیم و گروه کاری بر اساس تخصص های مورد نیاز
  • تبلیغات و بازاریابی

استارتاپ مقیاس پذیر

معمولا سرمایه گذارن تمایل دارند پول و سرمایه خود را در استارتاپ های مقیاس پذیر سرمایه گذاری کنند. استارتاپ مقیاس پذیر در حقیقت به چه معنی است؟ در ادامه به ان اشاره میکنیم.
استارتاپ مقیاس پذیر کسب و کارهایی هستند که با کم ترین هزینه و سرمایه بیشترین درآمد و سود را تولید و ایجاد میکنن. که سرعت رشد این کسب و کار ها سود و درآمد آن را تضمین میکند که اصلی ترین عامل گرایش و جذب سرمایه ی سرمایه گذاران به این استارتاپ ها می باشد.


برای مثال شرکت گوگل را تجسم کنید. در حقیقت مقیاس پذیری به این معنا و مفهموم است که در مدت زمانی کوتاه، مشتریان زیادی جذب میکنید در حالی که برای رسیدگی و خدمت به آنان سرمایه گذاری کمتری میکنید.

تعریف استارت آپ

نکته ی مهم برای مقیاس پذیری کسب کار :
طبق تحقیقات تقریبا ۷۴ درصد از کسب و کار ها و استارت آپ ها به خاطر مقیاس پذیری زود تر از موعد شکست میخورند. از این جهت تشخیص و انتخاب موعد مناسب برای مقیاس پذیری، یکی از مهم ترین تصمیمات کسب و کار است که موجب رشد یا سقوط آن یا به عبارتی مرگ و زندگی استارتاپ می شود. کارشناسان قبل از گرفتن تصمیم به این اقدام بزرگ، چهار نشانه را تاکید کرده اند که از وجود ان اطمینان حاصل کنین.

  • به هدف های تعیین شده دست یافته باشید
  • سرمایه نقدی
  • سیستم های ذخیره سازی و پشتیبانی اطلاعات ای تی
  • کروه کاری زبده و کارآمد
    پس از اطمیان از موارد بالا می توانید با توجه به برنامه های خود این گام مهم را برداشته و ریسک سقوط را به حد اقل رسانده باشید

استارتاپ اجتماعی

استارتاپ اجتماعی یکی از انواع مختلف استارت آپ است که در راستای کسب سود و درآمد ایجاد نمی شود بلکه هدف های اجتماعی را پیگیری می کند. ایجاد یک استارتاپ اجتماعی یا کسب و کار با اهداف اجتماعی این امکان را به شما می دهد تا اصول کارآفرینی خود را برای سازماندهی و مدیریت یک کسب و کار سودآور که از تغییرات اجتماعی حمایت و پشتیبانی میکند بهره ببرید.

استارتاپ اجتماعی از راه تولید انبوه مزایا و محاسن خود را به قسمت هایی از جامعه اختصاص می دهد و برای بهره مندی مردم محروم و ضعیف جامعه طراحی می شود. این استارتاپ می تواند در کنار مزایای اجتماعی خود کسب درامد هم کند یا می تواند رایگان بدون نفع شخصی تنها با هدف حمایت و بهره مندی قشر ضعیف جامعه راه اندازی شود.

.

.

  1. استارتاپ ها بر چه اساسی تقسیم بندی می شوند؟

    استارتاپ ها بر اساس ماهیت فکری و نحوه مدیریت و فعالیت تقسیم بندی می شوند.

  2. این مقاله بر اساس چه دستورالعملی تقسیم بندی نموده است؟

    بر اساس مقالات منتشر شده در وبسایت xeconomy داده های این مقاله جمع آوری شده است.

  3. مهم ترین عامل در تشخیص موفقیت استارتاپ؟

    مقیاس پذیری و انتخاب موقع مناسب برای این اقدام از مهمترین عوامل موفقیت یا شکست استارتاپ به شمار می آید.

Related Post

Leave a Comment