گیم فیکشن معانی متفاوتی دارد که راحت ترین و قابل فهم ترین آن یعنی بازی سازی است. زیرا بازی ها از جمله فعالیت هایی هستند که درگیری ذهنی بیشتری برای انسان ایجاد کرده و همچنین انسان به ان میل شوق دارد و گاها در برایتان پیش امده که خودگذر زمان را احساس نمی کنید وقتی که مشغول بازی هستین از جمله بازی های کامپیوتری. با این حال شاید فعالیت های دیگری هر چند کم بسیار کسل کننده باشد مثلا درس خواندن. براستی دلیل آن چیست رمز بازی و فعالیت های سرگرم کننده چیست که گذر زمان محو در لذت آنان می شود.
در این مقاله می خوانیم:
طبق شنیده ها دانشمندان و محققان بر این اعتقاد هستند که هنگام بازی به خاطر افزایش ترشح و تولید هورمون دو پامین، احساس رضایت، شادی و هیجان ناشی از به دست آوردن پاداش به میزان قابل توجه بالایی افزایش یافته و این حس و احساسات به شما شوق و انگیزه ی تکرار یک بازی یا عمل سرگرم کننده را می دهد. این مورد را می توان در بازی های موبایل آنلاین به طور مکرر تجربه کرد که در نتیجه آن هیجان و شور و شوق مشخصا ایجاد می شود. و از جهتی پایین بودن مقدار و میزان این هورمون باعث کاهش هیجان، انگیزه و اشتیاق می شود.
به طور خلاصه و مفید گیم فیکشن نوعی ترفند و سیاست است که به شما کمک می کند در بالا بردن مشتریان، تیلیغ و اشتراک گذاری استارت آپ یا کسب و کار خود، و درگیر کردن زمان بیشتر از کاربر بر روی پیج یا سایت خود که در نتیجه کسب و کارتان بیشتر بر سر زبان ها افتاده یا رونق و سود آوری بیشتری به همراه دارد. برای توضیح بیشتر با ما در ادامه همراه باشید.
گیمیفیکیشن در سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید. که اولین کنفرانس گیم فیکشن برگزار شد که طبق آمار ارایه شده توسط شرکت کنندگان این کنفرانس اعلام شد که بیشتر از ۵۰% سازمان ها و شرکت هایی که فرآیند نوآوری را مدیریت و به آن توجه می کنند، با گیم فیکشن اینکار را انجام می دهند.
اگر تا به اکنون از مفهوم گیم فیکشن بی اطلاع بودید حالا با آگاهی از مفهوم آن حتما متوجه شده اید که در قسمت ها و زمان های مختلف زندگی از کودکی تا به اکنون در مباحث مختلفی همچون خرید، اموزش، کسب و کار ها یا در برخورد محصولات یا شرکت های مختلف با آن برخورد داشته ایم و آنطور که به نظر می رسد نا آشنا و غریب نیست و به دفعات مکرر آن را تجربه کرده و با آن برخورد داشته اید.
متخصصان گیم فیکشن یا بازی سازی، تلاش می کنند در کنار ایجاد و تامین نیاز انسان ها به بازی، ازین نیاز به سود کسب و کارها برای جذب بیشتر مشتری و وفادار کردن آنها و افزایش درگیر ذهنی آنها با شرکت و یا کسب و کار برای اعتبار بیشتر استفاده کنند که این یکی از حوزه های استفاده ی گیم فیکشن است.
به عنوان مثال هنگامی که به یک کافی شاپ مراجعه می کنید و هنگام پرداخت صورت حساب فروشنده به شما کارت تخفیف هدیه می دهد به معنی آن که بعد از چند بار مراجعه یک بار مهمان هستید.این کار چند فایده دارد وقتی شما این کارت هدیه را در دست دارین احتمال مراجعه مجدد شما زیاد تر از حد معمول است. یا اگر بخواهید کسی را مهمان کنید انتخاب شما از بین چند کافی شاپ کدام گزینه است؟ یا اگر شما نصف این کارت هدیه را پر کرده باشید تمایل بیشتری برای پر کردن بقیه ی آن دارید.
مثالی دیگر در دنیای واقعی یک فروشگاه اینترنتی لوازم ارایشی در جعبه های ارسال محصولات خود تصاویری چسبانده بود که با برش آن ها با قیچی و اتصال آنها یکی طرح دو یا سه بعدی از تصویری همچون حیوانات، پرندگان، هواپیما و… بود و بر روی جعبه توضیح داده شده بود که با اتصال آنها و اشتراک گذاشتن تصاویر این کاردستی در قرعه کشی شرکت کنید و طبیعتا هرچه اسباب بازی های بیشتری ساخته شود شانس قرعه کشی بیشتر است و این یعنی خرید بیشتر.
یا در دوران کودکی و نوجوانی جوانان دهه شصت و اوایل دهه هفتاد خرید تنقلات صنعتی که روی ان عکس یا تصویر داشته باشد مرسوم بود که بعد از جمع اوری و ارسال آن به شرکت سازنده هدیه دریافت کنند. که این به این منظور که شخص برای رساندن عکس ها به حد نصاب باید طبیعتا خرید های بیشتری انجام دهد و سود بیشتری را نصیب شرکت سازنده کرده است.
یا از دیگر موارد قرعه کشی های دیگر محصولات شوینده ی هوکر که بیشتر برگزاری قرعه کشی برای خریداران خود به صورت زنده از شبکه ی تلویزیونی توانست شوق و هیجان مردمی که مشتریانش را تشکیل می دادند بر انگیزد و در نتیجه فروش خود را بالا ببرد.
در کسب و کارها مثال های گیم فیکشن زیاد است اما در فضای مجازی و کسب و کار های دیجیتال مثال های بیشتر و شناخته شده تری نسبت به فضای حقیقی وجود دارد که شما با دادن امتیازای به کاربران شوق و انگیزه اشتراک و سپری کردن زمان بیشتری در سایت یا پیج تان را در آنها ایجاد میکنید. شبکه های مجازی اجتماعی به دلیل همه گیر بودن، یکی از انواع نمونه های گیم فیکشن هستند.
به عنوان مثال وقتی شخصی در اینستاگرام پستی نشر می کند. به دفعات بالا به اکانت یا پیج کاربری خود سر می زند برای بازدید تعداد لایک ها و کامنت ها یا دیدن عکس و ویدیو های جدید یا گپ با اشخاص مختلف. اینگونه میل و تمایل کاربر به حضور در این نرم افزار زیاد شده و میزان ماندگاری و حضور آن افزایش پیدا می کند که موجب اعتبار این نرم افزار و شرکت می شود.
طبق تحقیقات انجام شده میل کاربران شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام بیشتر به سمت پیگیری اثرات و محبوبیت های محتوای منتشر شده بیشتر است تا انتشار محتوای جدید. این نیز خود نوعی بازی سازی یا گیم فیکشن است.
شاید برای خودتان شاید پیش امده باشد که به میزان کامنت ها یا فالور های خود توجه کرده و در جهت افزایش آن اقداماتی انجام داده باشید و زمان بیشتری را در آن اپلیکیشن اجتماعی گذرانده باشید.
بی شک گیم فیکشن در شبکه های مطرح اجتماعی و محبوب همچون اینستاگرام بیشتر و فراتر از لایک و فالور است و این نیز مثالی ساده از جز بود.
اگر هنوز به میزان اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارتان شک دارید ، این مقاله را از دست ندهید.
نوعی دیگر از گیم فیکشن در بعضی از بازی های موبایل است همانند clash یا بازی soccer star که بازی شخص بازی کننده را برای دریافت امتیاز یا قدرت بیشتر در بازی وادار به دیدن کوتاهی از تبلیغ می کند یا در ازای مبلغی ناچیز قدرتی قابل توجه در بازی را به فرد می دهد و با توجه به انلاین و جهانی بودن بازی فرد برای رقابت شوق هیجان و انگیزه پرداخت ان مبلغ یا دیدن تبلیغ را دارد که نوعی گیم فیکشن است.
این مورد در بیشتر استارت آپ ها یا به اشتراک گذاری برای افزایش شمار مشتریان که موجب اعتبار بیشتر می شود استفاده می شود. مشتریان با به اشتراک گذاری خدمات یا خود نرم افزار که قالبا با کد معرف یا این چنین اصطلاحاتی انجام می شود برای خود امتیاز رایگان بیشتری خرید می کنند که در حقیقت نوعی تبلیغ وترویج نرم افزار را انجام می دهد برای مثال اپلیکیشن اسنپ میتوان شاهد بود که با دعوت دوستان خود به این اپلیکیشن برای بهره مندی از خدمات آن کد رایگان سفر هدیه بگیرید.
یک مثال از گیم فیکشن در بازاریابی همکاری در فروش یا marketing affiliate شرکت مورد نظر به شما یک لینک تیلیغاتی می دهد که در وب سایت یا پیج خود در اپلیکیشن های مختلف اجتماعی قرار دهید که با هر کلیک و ورود مشتری از راه درگاه ارتباطی شما یا همان لینک مخصوص شما شرکت مورد نظر برای تعداد آنها به شما پورسانت پرداخت می کند. طبق گفته ها دیجی کالا از این سیستم استفاده می کند.
.
.
.