معادن سنگ‌های زینتی در ایران

سنگ‌های زینتی از گذشته و حتی پیش از میلاد مسیح برای فرهنگ‌های مختلف اهمیت داشته و از آن‌ها استفاده زیادی می‌کردند. به دلیل رنگ بسیار خاص این سنگ‌های تزئینی اعتقادات مختلفی در رابطه به آن‌ها بوجود آمده بود، به طور مثال برخی عقیده داشتند یک سنگ می‌تواند باعث افزایش ثروت یا خوشبختی آنان شود. برخی به قدرت ماورایی سنگ‌ها نظیر جوانی ابدی اعتقاد داشتند و به همین دلیل از سنگ‌ها در جواهرات خود استفاده می‌کردند.

با وجود اینکه در دنیای امروزی این اعتقادات تا حدی شکلی علمی‌تر پیدا کرده و دیگر به آن‌ها اعتباری نمی‌‌دهند، اما زیبایی سنگ‌های تزئینی سبب شده که محبوبیت آن‌ها مانند گذشته حفظ شده و افراد زیادی علاقمند به نگهداری از سنگ‌های زینتی باشند. در این بین سنگ‌هایی مانند سنگ فیروزه قدرت معنوی داشته و می‌توانند تاثیر خوبی بر روی روحیه فرد به جای گذارند.

معرفی چند مورد از معادن سنگ‌های زینتی در ایران

خوشبختانه کشور ما غنی از معادن مختلف است و بخش زیادی از مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف، از ذخایر خود کشور تامین می‌شود. در مورد سنگ‌های زینتی هم معادن مختلفی در کشور وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • معدن فیروزه نیشابور: بدون شک فیروزه نیشابور را می‌توان بهترین فیروزه دنیا دانست. فیروزه استخراج شده از دل معادن نیشابور دارای درجه سختی بیشتری نسبت به فیروزهای سایر نقاط دنیا بوده و از سمت دیگر رنگ بندی آن هم بسیار منحصربفرد است. جواهراتی که با سنگ معدن فیروزه نیشابور ساخته می‌شوند، دارای کیفیت بهتری بوده و معمولا به راحتی دچار خراش یا خرابی نخواهند شد. سنگ فیروزه نیشابور در دو نوع فیروزه شجری و عجمی تولید شده و هر شخص بسته به سلیقه خود می‌تواند نوع مورد علاقه خود را سفارش دهد.

  • معدن عقیق: یکی دیگر از سنگ‌های تزئینی ارزشمند ایرانی، سنگ عقیق است که با رنگ‌های سفید، خاکستری، سبز، آبی روشن و زرد یافت می‌شود. محبوب ترین نوع سنگ عقیق، نوع سرخ آن است که طرفداران زیادی دارد. در داخل ایران سنگ عقیق از معدن بایگ خراسان استخراج شده که بخشی از نیازهای کارگاه‌های کشور را تامین می‌کند. در معدن عقیق بمرود هم مقادیر قابل توجهی عقیق وجود دارد که این معدن در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است.
  • معدن زمرد: سنگ گارنت به طور کلی در رنگ‌های سبز، قرمز، نارنجی و قهوه‌ای وجود دارد که محبوب‌ترین و گران‌ترین نوع آن زمرد سبز است. این سنگ در معدن باغ برج کرمان استخراج شده و توسط مردم محلی جمع آوری می‌شود. بخش اعظمی از سنگ زمرد کرمان پس از تراش به خارج از کشور ارسال می‌شود.
  • معدن زیرکن: این سنگ تزئینی یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم است که در رنگ‌های مختلفی یافت می‌شود. شناخته شده‌ترین نوع زیرکن، سنگ زرد، قهوه‌ای و قرمز بوده و محبوب‌ترین نوع آن زیرکن آبی است؛ ۸۰ درصد زیرکن‌های فروخته شده رنگی آبی دارند. در ایران معدن بالقوه‌ای از این سنگ وجود ندارد اما مقداری از آن در رخساره‌های مختلف گرانیت الوند و بزمان سیستان و بلوچستان پیدا می‌شود.
  • معدن عقیق قم: معدن عقیق قم از جمله مهم‌ترین معادن عقیق در ایران است که در حال حاضر مشغول بهره برداری از آن هستند. معدن عقیق قم مقدار ۲۷٫۳۹۵ میلیون تن کانسنگ آندزیتی عقیق را در خود جای داده است که می‌تواند نیاز کارگاه‌های مختلف را پوشش دهد.
  • معدن فیروزه کرمان: در کنار معدن سنگ فیروزه نیشابور، در استان کرمان هم معادن سنگ فیروزه وجود دارد که نسبت به فیروزه نیشابور سختی کمتری داشته و رنگ آن روشن‌تر است. فیروزه کرمان در برابر ضربه حساسیت زیادی از خود نشان داده و به راحتی دچار شکستگی خواهد شد. جلای سنگ فیروزه کرمان کمتر از فیروزه نیشابور بوده و معمولا برای بالا بردن مقاومت سنگ از زرین استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری برای خرید فیروزه، نوع نیشابور ی آن را انتخاب می کنند.

مطالب مشابه

Leave a Comment