استارت آپ ایرانی

۱- دیجی کالا، وقتی که استارت آپ ایرانی غول آسا کوچک بود و ابتدا فقط تولید محتوا می کرد.

شاید برایتان کمی عجیب به نظر بیاید که فروشگاه دیجی کالا برا در فهرست استارت آپ ایرانی کوچک یا کسب کار های کوچک قرار داده ایم.در هر حال وقتی به زمان شروع دیجی کالا به عنوان یک کسب و کار نگاه میکنیم، یک کسب و کار یا استارت آپ ایرانی با مقیاس کوچک می بینیم. چند تن کارمند، یک دفتر کوچک و چند سیستم کامپیوتر همه دارایی و ماهیت این غول ایرانی یعنی دیجی کالا بودند. در آن زمان حتی فروشگاه های دیگری وجود داشتند  مثل ال دیجیتال.

دیجی کالا در ان زمان و سال های اول راه اندازی به نقد و بررسی لپ تاپ و موبایل شناخته می شد، بسیاری از کاربران مجذوب همین محتوا و مطالب می شدند و از طرفداران ومبلغان دیجی کالا شدند. از دیگر دلایل اوج گیری دیجی کالا مدیون عوامل بیرونی بود، که یکی ازین عوامل جمعیت جوان کشور بود. بسیاری از جوانان کشور که تشنه و به دنبال انواع مختلف محتوایی و مصرفی بودند. در عین حال تغییرات تکنولوژی و عصر اطلاعات  علاقه ی خاصی در این جوانان را وجود اورده بود که تکنولوژی و محتوای مربوط به ان قطعا یکی از ان ها بود.

از طرفی دیگر کشور خواه ناخواه در مسیر رشد جهانی و علمی قرار داشت. برای هر نیاز معمولا در کشور های اروپایی و آمریکا استارت آپ های گوناگونی جهت رفع نیاز مردم و درامد زایی و انجام ساده تر آن وجود داشت همچون آمازون. اما در ایران آمازونی وجود نداشت. دیجی کالا چنین خلاای را پر کرد تا نقش آمازون در کشور را اجرا و ایفا کند که به دلایل مختلف امکان حضور در بازار رو به رشد ایران را نداشت.

دیجی کالا موفق شد تا نزدیک ترین استارت آپ ایرانی برای یونیکورن ینی رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری شدن دست یابد. به طوری که موسسان این کسب و کار یا استارت آپ رو به رشد ایرانی دیجی کالا فاصله کمی برای رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری دارد تا رکورد جدیدی در میان کسب و کار های ایرای برای خود ثبت کند.

دیجی کالا در چند سال اخیر پربازدید ترین فروشگاه اینترنتی خرده فروشی ایرانی  در خاورمیانه  تبدیل شد. در حال حاضر شتاب رشد فروش و فراگیر شدن این استارت اپ ایرانی روند افزایشی و صعودی خود را ادامه می دهد، سعید و حمید محمدی به عنوان  بنیانگذاران دیجی کالا امید به این دارند تا این روند ادامه پیدا کرده و در ماه های پیش رو شاهد تبدیل شدن دیجی کالا به بزرگ ترین فروشگاه اینتر نتی خاورمیانه و شمال افریقا از نظر فروش باشیم.

سعید و حمید محمدی دو برادر موسس دیجی کالا متولد اسفند سال ۱۳۵۸ در محله ابوذر تهران متولد شدند. جرقه ی شروع راه اندازی استارت آپی با نام دیجی کالا با یک تجربه ی تلخ خرید کالا برای این دو برادر روشن شد.

به گفته ی آنان: وقتی دوربین عکاسی خرید کردیم در خانه متوجه شدیم که لنز دوربین را عوض کرده اند و لنز ضعیف تری روی آن گذاشته اند و لرزشگر دست نداشت و همچنین نه فوکوس خودکار.

دو برادر محمدی در دفتر کوچکی که از برادر بزرگتر آن ها بود و استخدام ۵ نیرو و با سرمایه ی ده میلیون تومان استارت آپ دیجی کالا را راه آندازی کردند.

دیجی کالا با دو تولید کننده ی محتوا، مسئول خرید حسابدار و یک پیک برای تحویل کالای کسب و کار خود را آغاز کرد.

در زمانی که محتوا  فرا گیری امروزش را پیدا نکرده بد و فضای وب زبان فارسی فقر محتوای زیادی را تحمل می کرد که در این زمان برادران محمدی در فضای با نام دیجی کالا با تمرکز و تاکید برای تولید و ارائه خوب در حیطه دیجیتال با سرعتی چشمگیر رتبه بالای جستجوی گوگل را از آن خود کرده و بعد از چند هفته از شروع کار خود به طور رسمی اولین فروش خود را به انجام رسانید.

دیجی کالا تا سال ۸۸ سالانه رسد ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده و توانست مسائل و مشکلات کلیدی را پشت سر بگذازد

دیجی کالا در سال ۱۳۹۰ اولین پیشنهاد سرمایه گذاری خود را از سوی کمپانیnaspers  دریافت کرد.

بعد از انجام مذاکرات تکمیلی برا اثر حوادث سیاسی در سال های ۹۰ و ۹۱ بوجود آمد. نسپرس از تصمیم خود منصرف شد.

در سال ۹۱ دیجی کالا پس از سرمایه گذاری سرآوا به رشد خود ادامه داد.

در سال ۹۴ مذاکرات برای دور دوم سرمایه گذاری خود را شروع کرد. با توافقی برای جذب ۱۰۰ میلیون دلار از طرف کمپانی هلندی lllc  به اتمام رساند.

برادران محمدی در اوایل سال ۱۳۸۵ اولین دفتر کار خود را در خیابان سعدی با گروه هفت تن و سرمایه گذاری کم ده تا بیست میلیون تومانی شروع کردند، حال پس از بیش از یک دهه در سال ۱۳۹۹ از یک استارت آپ ایرانی کوچک در حال تبدیل به هلدینگ هستند  که عملکرد موفق و درخشانی داشته و هنوز رو به رشد است.

۲- اکبر جوجه یا مک دونالد ایران

بیش تر از شصت سال پیش در استان مازندران در شهر گلوگاه کنونی یک جوانی مازندرانی به نام علی اکبر کلبادی با همسرش صنمبر عظیمی در سال ۱۳۲۳ در ملکی اجاره ای یک قهوه خانه راه اندازی کردند.

این زوج با امکانات کم اما پشتکاری عالی شروع به تولید و ارایه ی صبحانه کردند. صبحانه ای که تولید خودشان بود ینی در کنار چای پنیر محلی، کره گوسفندی، تخم مرغ محلی و نان های عالی معروف به کلمبه. نیروهای پاسگاه نزدیک شان ینی چشمه بلبل ، مسافران عبوری و گذری و افراد محلی و بومی از مشتریان ثابت قرص نان محلی بودند.

پس از چندی بخاطر استقبال مشتریان اقدام به طبخ غذهایی همچون چلو جوجه و چلو تخم مرغ کردند.

قهوه خانه در مسیر مشهد بود و کیفت و مقدار غذا عالی و قیمت منصفانه غذاهای موسس یعنی اکبرآقا دلیلی شد که رانندگان اتوبوس و کامیون مشتری مش اکبر شوند.

لقب اکبر جوجه را مشتریان برای اکبر آقا انتخاب کردند. در روزهای نخست برای هر روز دیگ ۱۰ الی ۱۲ نفری برای طبخ برنج استفاده می کردند که این مورد در سال ۱۳۳۰ بود.

این استارت آپ ایرانی بعد از نقل مکان و ایجاد و ساخت فضایی بزرگتر در جاده شوسه در سال ۱۳۴۲ مشتریان بیشترو بیشتر شدند و پخت غذا از روزانه ۲۰ پرس به ۲۰۰۰ پرس انتقال یافت.

پسر ارشد اکبر اقا حمید رضا کلبادی در سال ۱۳۶۴ اکبر جوجه را رسما به ثبت رسانید و اولین شعبه ان در سال ۱۳۷۰ در شهر ساری و پسر دیگر ایشان سیروس کلبادی با تاسیس شعبه گرگان در سال ۱۳۷۱ و ثبت اکبر جوجه در ثبت اختراعات راه اکبرآقا و همسر ایشان را ادامه می دهند.

۳- نی نی سایت استارت آپ ایرانی بانوان

یک کسب و کار یا استارت آپ ایرانی موفق دیگر نی نی سایت می باشد. کاری که این استارت آپ انجام می دهد و مرحله ی اول چندان تعحب برانگیز نیست اما هنگامی که مخاطبان این سایت را می بینیم که از چه قشری هستن کارآمدی و هوشمندی سیاست اقتصادی آنها بر ما نمایان می شود. مخاطبان نی نی سایت مادران جوان اند که  داشتن فرزند کوچک دلیل حضور آن ها در سایت می شود، عده ای ازین مادران جوان سوالات خود را از افرادی همانند خود می پرسند و بیشتر جواب مفید و راهنمایی ارزشمند می گیرند.

و عده ای دیگر این پرسش و پاسخ ها را  میخوانند و از آن بهره مند می شوند. و هنر نی نی سایت برقراری پل ارتباطی بین آن هاست.

۴- چنگال، اتحاد با هم سطح ها علیه رقبای قدرتمند

در زمانی که در شرایط نا برابر رقابت میکنین  اوضاع برای شما سخت می شود. در بین کسب و کارها رقابت یعنی گرفتن سهم بازار حال اگر ضعیف و تازه کار باشی این خلاقیت و ایده های  جدید شماست که موقعیت شما را در بازار مشخص می کند.

این اقدامی بود که استارت آپ ایرانی چنگال در رقابت با کسب و کار های غول آسا همچون ریحون، سنپ فود و چیلوری  کم و بیش انجام داد. اقدام به فروش به روش aggressive selling ینی فروش فعال و پویا در شرایط سخت، مثل فروش بیمه ی عمر. صبر در مقابل ضرر در یک سال اول و تخفیف هایی که در مدت کوتاه می دهید ممکن از به ضرر شما ختم شود از جمله اقدامات موثر برای رونق و بر سر زبان افتادن کسب و کارتان بازاریابی گیم فیکیشن و گوریلا  است.

چنگال در شرایط رقابتی که  نمی توانست مانند اسنپ فود از تبلیغات در فضای ورزشگاه آزادی در بازی های حساس و دربی ها استفاده کند به میکروتیسترها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام کرد تا آن ها با یک کد تخفیف با این شرکت در فروش همکاری داشته باشند.

 زمانی که یک عضو کوچک و تازه کار از یک صنعت یا بخشی از بازار هستید. بهتر است با اعضای کوچک و هم رده خود به نفع رشد خودتان و به ضرر غول های کسب و کار و اعضای بزرگ این صنعت و بازار همکاری کنید.

زمانی که استارت آپ ایرانی چنگال با استارت آپ یا کسب و کاری همچون مدیسه همکاری کرده و اقدامات و کمپین های تبلیغاتی برگزار کرده بودند با اتحاد و بسیج توان خود، بر علیه رقیب های خود از جمله اسنپ فود اقدام کردند. رقبای که  توانایی مقابله با آنان را هرگز به تنهایی نداشتند.

۵- شرکت گلرنگ استارت آپ ایرانی دوراندیش

شرکت گلرنگ در تامین زنجیره و نیاز های مردم و گسترش محصولات و ایجاد زیر برند پیشرو و موفق عمل کرده.

موسس استارت آپ ایرانی گلرنگ شخص اینده نگر و جاه طلبی که طبق شنیده ها در سال روز تولد خود ارزوی داشتن ۱۰۰۰۰۰ نفر خدمه نیروی کار را کرده.

در گذشته تبلیغات حاکی از آن بود که این دید گاه برایتان پیش می آمد که گلرنگ فقط شامپو و محصولات بهداشتی تولید و تهیه می کند. اما حال گلرنگ مجموعی از زیر برند هاست که تولید کننده ی محصولات مختلفی است و بعضا در زمینه های متفاوتی مثل تولید سریال جهت شبکه های نمایش خانگی یا واردات خودرو عمل و فعالیت کرده.

یک سیاست اقتصادی و تولیدی جالب ازین شرکت تولید و عرضه یک  محصول با دو برند است روغن فامیلا و روغن اویلا که در ظاهر رقیب به نظر می رسند، هر دو متعلق به شرکت گلرنگ هستند. این اقدام باعث شد که سهم گلرنگ از عرضه محصولات خود در ویترین و قفسه های فروشگاه ها و سوپر مارکت ها افزایش یافته و در هرحال مخاطب در تنوع برند و محصولات کاذب خریدی از محصولات گلرنگ را داشته باشد.

گلرنگ نمونه ی بارز از دسته های صنعتی کلاسیک و کهنه کار است که در یک بازار ازاد و با رقابت  با یک بنیه و خوب و محکم شروع به فعالیت کرده و بعد از طی چند سال رفته رفته ابعاد غول اسای خود را برای ناظران  جلوه داده.

ابعادی غول اسایی که مایه ی خوشحالی و خرسندی صنعت ایران است به امید روزی که مطابق برنامه و آرزوی موسس ان گلرنگ روزی با ۱۰۰۰۰۰ خدمه شروع به فعالیت کند.

۶- شرکت کاله

طبق شنیده ها  معروف است که موسس شرکت کال غلام علی سلیمانی عکسی با ابعاد بزرگ از یک گاو را بالای اتاق کارش بر روی دیوار نصب کرده تا نشان دهد این حیوان رام ، مفید و اهلی نقش پررنگ و بزرگی در صنعت لبنیات ایران دارد. در واقع کاله کار خود برا همانند هر کسب کار دیگری با محصولات محدود و منطقه محدود یعنی از شمال کشور آغاز کرد. با این وجود دوران رشد و جدید کشور ایران از اوار دهه ۷۰ آغاز شده و کاله با محصولات رنگ و وارنگ کاله که کیفیت قابل توجهی از شیر پاستوریزه  را نسبت به نمونه ی دولتی ارایه می داد.

از آن زمان استارت آپ ایرانی کاله روز به روز رو به رشد بوده و حال سهم قابل توجهی از تامین فراورده های لبنی و پروتئینی کشور را در دست دارد. شرکت کاله هم چنین در بازار های خارجی همچون کشور عراق راه و در آن جا نیز کارخانه احداث کرده.

کاله نیز از سیاست تنوع برند پیروی کرده و برند سولیکو که محصولات پروتئینی مثل سوسیس و کالباس را ارائه کرده و برند پمینا  که غذاهای آماده همانند پیتزا با آن ارائه می شود از زیر مجموعه و زیر برندهای شرکت کاله است که به افزایش سوددهی، درآمد و نقدینگی این شرکت کمک کرده است.

این استارت آپ ایرانی با تنوع در محصول، شناسایی نیاز مخاطب و شناسایی جایگاه بند خود نزد مخاطبان.توانست رضایت و آنان را تا حدودی رضایت بخش تامین کرده و به بازار های خارجی نیز راه یابد.

۷- درسا استارت آپ ایرانی لوکس

هنر شرکت درسا این که توانست برای اولین بار یک برند و استارت آپ ایرانی یا کسب و کاری را به عنوان کالای لوکس جایگاه یابی کرده و در زمینه موفق باشد.

در واقع قشر ثروتمند ایرانی مبالغ بالا و هنگفت برای خرید برند و مارک های خارجی می پردازند ولی چنین عادتی برای بهترین مارک و برند های ایرانی صدق نمی کند.

البته به جز محصولات ارگانیک و غیر صنعتی وهمچون پسته، خاویار، برنج، فرش  که مزیتشان طبیعی و سنتی بودن ان هاست.

شخص ایرانی معمولا اعتمادی به جنس ایرانی ندارد و این دیدگاه به آسانی تغییر نمی کند. حال اگر حرف از کالای لوکس باشن این مورد خیلی سخت تر و بدتر می شود.

آری. هنر درسا این بود که کالای لوکس خود را جایگاه یابی کرده و برای برند خود هویتی لوکس و ارزشمند ایجاد کند.

 ۸- دیوار استارت آپ ایرانی جذاب

استارت آپ ایرانی دیوار که در قالب یک اپلیکیشن توسط شخصی به نام حسام آرمندی از کار آفرینان ایرانی بنیان گذاری شد برای در اختیار گذاشتن محیطی امن و ساده برای خرید و فروش انواع کالا های نو و اغلب دست دوم که از راه دستگاه های آیفون و اندروید نیز قابل استفاده است.

استارت آپ دیوار برای نخستین بار در کشور پا را فراتر گذاشته و خارج از مرز ها توانسته  فعالیت کند و با ایجاد دیوار افغانستان  امکان ثبت نیازمندی ها در چهار شهر هرات، مزار شریف، کابل، و قندهار را ایجاد کند.

مطالب مشابه

Leave a Comment